Raziskujte
Predlogi
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Ni najdenih zadetkov.
Ni najdenih zadetkov.
Ni najdenih zadetkov.
Ni najdenih zadetkov.
Ni najdenih zadetkov.
Prenos božičnega evangeličanskega bogoslužja iz cerkvene občine Bodonci.
Prenos božičnega evangeličanskega bogoslužja iz cerkvene občine Bodonci.
Vsako nedeljo prenašamo katoliško mašo, vsako peto nedeljo pa evangeličansko bogoslužje.
Vsako nedeljo prenašamo katoliško mašo, vsako peto nedeljo pa evangeličansko bogoslužje.
»Ne bojte se! Glejte, oznanjam vam velíko veselje.« (Lk 2,10) »Luč sveti v temi, a tema je ni sprejela.« (Jn 1,5) A vendar je tema ni premagala. Drage poslušalke in dragi poslušalci, to je veselo oznanilo Božiča, ki odmeva že 2000 let in prižiga luč upanja v turobne dneve in čase zgodovine, ko se zdi, da zmagujejo tema, nasilje in hudobija. A luči se ne da ugasniti, ker jo je Bog Stvarnik prižgal že na začetku, skupaj s človeškim hrepenenjem po miru in ljubezni. Res je, da ob plamenu luči tema še močneje zadoni, da bi človeka prestrašila in ga ustavila v upanju ter zaprla v strah. A tema je prazna, brez življenja in brez prihodnosti. Žarek jutranjega sonca jo odpihne. Božični prazniki so takšen žarek. Želijo nas ponovno okrepiti v veri, da je naš Bog Bog luči in ne teme, Bog upanja in ne strahu, Bog življenja in ne smrti. Oznanilo o rojstvu Božjega otroka v hlevu želi utrditi naše upanje, da je luč močnejša od teme, čeprav je plamen še tako majhen, da je življenje trajnejše od smrti in vztrajnejše od trpljenja. Bog se je rodil in se tudi danes rojeva v revščini, da ne bi mislili, da moramo biti bogati, da bi si ga zaslužili. Najprej se je razodel pastirjem, da ne bi mislili, da moramo biti ugledni in pametni, da bi ga spoznali in sprejeli. Rodil se je kot majhen in nebogljen, da se ga ne bi bali. Bog nas v Jezusu vabi k veselju nad darom življenja, ki nam je podarjeno, ne k strahu za prihodnost. Ne prepušča nas strahu pred trpljenjem in smrtjo, saj je že On pred nami prehodil vso našo pot. Ima načrt za nas in za svet. Bog se je zavezal ljubezni do človeka. Morda se življenje ne vrti vedno tako, kot bi si človek želel, imamo pa lahko trdno upanje, da če je njegov načrt uspel ustvariti iz neznatnih betlehemskih jaslic zibelko novega življenja za ljudi vseh časov, potem tudi zublji teme in zla v našem času ne bodo presegli Očetovega odrešenjskega načrta. Tudi o tem nam govori božič. Dragi poslušalci, naj vas obhajanje božičnih praznikov utrdi v veselju, upanju in ljubezni, da boste lahko tudi v novem letu pričevali za lepoto in moč življenja. Bog je z nami in naše življenje je dragoceno v njegovih očeh. Blagoslovljen Božič in novo leto 2026 vam želim!
»Ne bojte se! Glejte, oznanjam vam velíko veselje.« (Lk 2,10) »Luč sveti v temi, a tema je ni sprejela.« (Jn 1,5) A vendar je tema ni premagala. Drage poslušalke in dragi poslušalci, to je veselo oznanilo Božiča, ki odmeva že 2000 let in prižiga luč upanja v turobne dneve in čase zgodovine, ko se zdi, da zmagujejo tema, nasilje in hudobija. A luči se ne da ugasniti, ker jo je Bog Stvarnik prižgal že na začetku, skupaj s človeškim hrepenenjem po miru in ljubezni. Res je, da ob plamenu luči tema še močneje zadoni, da bi človeka prestrašila in ga ustavila v upanju ter zaprla v strah. A tema je prazna, brez življenja in brez prihodnosti. Žarek jutranjega sonca jo odpihne. Božični prazniki so takšen žarek. Želijo nas ponovno okrepiti v veri, da je naš Bog Bog luči in ne teme, Bog upanja in ne strahu, Bog življenja in ne smrti. Oznanilo o rojstvu Božjega otroka v hlevu želi utrditi naše upanje, da je luč močnejša od teme, čeprav je plamen še tako majhen, da je življenje trajnejše od smrti in vztrajnejše od trpljenja. Bog se je rodil in se tudi danes rojeva v revščini, da ne bi mislili, da moramo biti bogati, da bi si ga zaslužili. Najprej se je razodel pastirjem, da ne bi mislili, da moramo biti ugledni in pametni, da bi ga spoznali in sprejeli. Rodil se je kot majhen in nebogljen, da se ga ne bi bali. Bog nas v Jezusu vabi k veselju nad darom življenja, ki nam je podarjeno, ne k strahu za prihodnost. Ne prepušča nas strahu pred trpljenjem in smrtjo, saj je že On pred nami prehodil vso našo pot. Ima načrt za nas in za svet. Bog se je zavezal ljubezni do človeka. Morda se življenje ne vrti vedno tako, kot bi si človek želel, imamo pa lahko trdno upanje, da če je njegov načrt uspel ustvariti iz neznatnih betlehemskih jaslic zibelko novega življenja za ljudi vseh časov, potem tudi zublji teme in zla v našem času ne bodo presegli Očetovega odrešenjskega načrta. Tudi o tem nam govori božič. Dragi poslušalci, naj vas obhajanje božičnih praznikov utrdi v veselju, upanju in ljubezni, da boste lahko tudi v novem letu pričevali za lepoto in moč življenja. Bog je z nami in naše življenje je dragoceno v njegovih očeh. Blagoslovljen Božič in novo leto 2026 vam želim!
Iz cerkve Vseh svetih v župniji Ljubljana-Sveti križ neposredno prenašamo slovesno polnočno sveto mašo. Mašuje župnik Peter Možina. Pri maši sodeluje Mešani pevski zbor pod vodstvom Nine Novec in Jakova Reiča.
Iz cerkve Vseh svetih v župniji Ljubljana-Sveti križ neposredno prenašamo slovesno polnočno sveto mašo. Mašuje župnik Peter Možina. Pri maši sodeluje Mešani pevski zbor pod vodstvom Nine Novec in Jakova Reiča.
Prenos božičnega evangeličanskega bogoslužja iz cerkvene občine Bodonci.
Prenos božičnega evangeličanskega bogoslužja iz cerkvene občine Bodonci.
Božično voščilo novega evangeličanskega škofa dr. Aleksandra Erniše.
Božično voščilo novega evangeličanskega škofa dr. Aleksandra Erniše.
Domani è domenica - rubrica religiosa
Trasmissione religiosa dedicata alla vigilia di Natale. Verska oddaja »Jutri je Božič« nagovori vernike na predvečer največjega krščanskega praznika.
Trasmissione religiosa dedicata alla vigilia di Natale. Verska oddaja »Jutri je Božič« nagovori vernike na predvečer največjega krščanskega praznika.
V dneh, ko se svet pogosto vrti hitreje kot naše misli, se ustavljamo ob vprašanju, kaj danes pomeni upanje in kako se dotakne človekovega vsakdana. O duhovni poti adventa, jaslicah kot govorici vere ter globini božičnega sporočila s stolnim župnikom Tadejem Linasijem iz župnije Celje - sv. Danijel.
V dneh, ko se svet pogosto vrti hitreje kot naše misli, se ustavljamo ob vprašanju, kaj danes pomeni upanje in kako se dotakne človekovega vsakdana. O duhovni poti adventa, jaslicah kot govorici vere ter globini božičnega sporočila s stolnim župnikom Tadejem Linasijem iz župnije Celje - sv. Danijel.
Kratek razmislek o temeljnih življenjskih vprašanjih s področja vere in duhovnosti. Avtorji spregovorijo o nekaterih eksistencialnih vprašanjih, ki si jih je človek od nekdaj postavljal in so vedno znova aktualna tudi v današnjih družbeno socialnih razmerah.
Kratek razmislek o temeljnih življenjskih vprašanjih s področja vere in duhovnosti. Avtorji spregovorijo o nekaterih eksistencialnih vprašanjih, ki si jih je človek od nekdaj postavljal in so vedno znova aktualna tudi v današnjih družbeno socialnih razmerah.
V moderni potrošniški civilizaciji nas obdaja kultura takojšnje zadovoljitve vsake naše želje in potrebe. Potopljeni smo v minljivo in praznino, vse nam mora biti na voljo nemudoma, zdaj. Ne znamo se več veseliti tega, kar se bo zgodilo, ne znamo pričakovati in hrepeneti, zatekamo se v umetne svetove. A življenje je vendarle pričakovanje, vmesni čas, ko že nekako vidimo, čutimo, kaj se bo zgodilo v prihodnosti. Pogosto je pričakovanje celo bolj radostno kot sama izpolnitev tega. V pričakovanjih kristjana se srečujeta človek in Bog. Bog nas osvobaja od različnih ujetosti in strahov in nam prinaša moč za pristno življenje. Ja, težko je pričakovati. Biti moramo budni in potrpežljivi, tudi v pričakovanju Božjih obiskov in darov ljubezni. Hrepenenje je most med človeškim srcem in Božjo skrivnostjo. In med čakanjem na Gospoda se tudi žlahtnimo: pogosto se naš ponos spremeni v ponižnost, dvom o veri in miru, poželenje v čistost. Ne bodimo razočarani, če Bog ne izpolni vseh naših pričakovanj, saj so ta pogosto zemeljska, ne nebeška. Spremeniti se morajo torej naša pričakovanja, ne pa naša vera v Boga. Ko imamo zaupanje v Boga in prihajamo k Njemu s hrepenenjem, pričakujmo več kot kadar koli prej, saj nam je dal svojo obljubo in Božje obljube nikoli ne razočarajo. Kaj nam je Bog obljubil, če smo v Kristusu: odrešitev iz večne smrti in trpljenja, mir in veselje v vsakršnih okoliščinah, milost, Svetega duha – Tolažnika in Pomočnika, večno Božje kraljestvo. Nikoli pa ni dejal, da na svetu ne bomo imeli stisk, pač pa je obljubil, da bo On tudi v težkih obdobjih z nami. Vedno! Nikoli nas ne bo zapustil ali pozabil in nič nas ne bo nikdar ločilo od Božje ljubezni. To so obljube, ki se jih moramo oklepati. To je pričakovanje, ki ga moramo vsak dan nositi s seboj.
V moderni potrošniški civilizaciji nas obdaja kultura takojšnje zadovoljitve vsake naše želje in potrebe. Potopljeni smo v minljivo in praznino, vse nam mora biti na voljo nemudoma, zdaj. Ne znamo se več veseliti tega, kar se bo zgodilo, ne znamo pričakovati in hrepeneti, zatekamo se v umetne svetove. A življenje je vendarle pričakovanje, vmesni čas, ko že nekako vidimo, čutimo, kaj se bo zgodilo v prihodnosti. Pogosto je pričakovanje celo bolj radostno kot sama izpolnitev tega. V pričakovanjih kristjana se srečujeta človek in Bog. Bog nas osvobaja od različnih ujetosti in strahov in nam prinaša moč za pristno življenje. Ja, težko je pričakovati. Biti moramo budni in potrpežljivi, tudi v pričakovanju Božjih obiskov in darov ljubezni. Hrepenenje je most med človeškim srcem in Božjo skrivnostjo. In med čakanjem na Gospoda se tudi žlahtnimo: pogosto se naš ponos spremeni v ponižnost, dvom o veri in miru, poželenje v čistost. Ne bodimo razočarani, če Bog ne izpolni vseh naših pričakovanj, saj so ta pogosto zemeljska, ne nebeška. Spremeniti se morajo torej naša pričakovanja, ne pa naša vera v Boga. Ko imamo zaupanje v Boga in prihajamo k Njemu s hrepenenjem, pričakujmo več kot kadar koli prej, saj nam je dal svojo obljubo in Božje obljube nikoli ne razočarajo. Kaj nam je Bog obljubil, če smo v Kristusu: odrešitev iz večne smrti in trpljenja, mir in veselje v vsakršnih okoliščinah, milost, Svetega duha – Tolažnika in Pomočnika, večno Božje kraljestvo. Nikoli pa ni dejal, da na svetu ne bomo imeli stisk, pač pa je obljubil, da bo On tudi v težkih obdobjih z nami. Vedno! Nikoli nas ne bo zapustil ali pozabil in nič nas ne bo nikdar ločilo od Božje ljubezni. To so obljube, ki se jih moramo oklepati. To je pričakovanje, ki ga moramo vsak dan nositi s seboj.
En mali slonček se je pozibaval / na pajčevini tam pod drevesom, / ko je ugotovil, da stvar je zanimiva, / je poklical še enega slončka. / Dva mala slončka sta se pozibavala na pajčevini … / Deset malih slončkov se je pozibavalo / na pajčevini tam pod drevesom, ko so ugotovili, da stvar je zanimiva, / se je pajčevina strgala. Dragi poslušalci in cenjene poslušalke, ali ste se kdaj v jutranji rosi ali v kotu stare hiše zazrli v eno izmed najlepših stvaritev, ki je umetnina sicer ne najbolj priljubljene živali s štirimi pari dolgih, tankih nog, v pajkovo mrežo? Pajki že stoletja vzbujajo strah ter so del mitologije in zgodb v različnih kulturah. Tisto, kar mene privlači, je njihovo tkanje mreže, pajčevine. Čeprav je svilnata nit pajkove mreže stokrat tanjša od lasa, je najmočnejši material, ki ga poznamo. Ali ste vedeli, da če bi lahko spletli vrv iz pajkove niti, ki bi bila za prst debela, bi bila ta tisočkrat močnejša od jeklene vrvi in hkrati veliko bolj elastična? Pajčevina je po mnenju strokovnjakov eden izmed najodpornejših znanih materialov. Znanstveniki so poskušali narediti podobne umetne materiale, a doslej neuspešno. Pajkova mreža je torej osupljiv primer nečesa, kar je ustvarila narava in česar ni mogoče posnemati. Tako kot je osupljiva mreža, ki jo pletemo ljudje. Če pajčevino lahko hitro ometemo iz kotov naših stanovanj ali jo raztrgamo, ko se v naravi ujamemo vanjo, pa imajo naše, človeške mreže večjo moč od pajkovih. Močnejšo od visečih ali ribiških mrež. Naše mreže niso samo preplet lepih in nelepljivih niti, temveč tudi takih, iz katerih se ne moremo rešiti ali pobegniti. In tu nam omelo prav nič ne pomaga. Tako kot pajki tudi ljudje pletemo brezoblične mreže, ki spominjajo na pravo zmešnjavo, ali pa take, ki so dovršene stvaritve. Pletemo in se ujamemo v prijateljske, ljubezenske in poklicne mreže, če jih naštejem le nekaj. Za vsako izmed njih veljajo posebne zakonitosti. In če se nanjo obesi preveč slončkov, tako kot v otroški pesmici, se pajčevina lahko strga ali pa se ujamemo vanjo. Da, tudi takšne mreže upravljamo ljudje. Klobčič naših niti ni podoben samo mehki in lesketajoči se svili, temveč ga lahko obtežimo z našo samopašnostjo in drugimi nečednostmi. Lahko pa je nit našega klobčiča za koga iz naše človeške mreže njegovo edino upanje. Na to, kako in s kakšnimi nitmi pletejo mreže drugi, verjetno ne moremo vplivati. Lahko pa mrežo naredimo po vzorcu, ki nam ga je pokazal Gospod. Z vsem srcem se potrudimo, da bi bile naše človeške mreže prepletene z nelepljivimi nitmi in da bi se naš klobčič lepo odvijal. Kaj storiti, če se ujamemo v lepljivo človeško mrežo, ne vem. Zato raje ostanimo na varni razdalji ročaja omela, saj bomo le tako lahko ometli pajčevino.
En mali slonček se je pozibaval / na pajčevini tam pod drevesom, / ko je ugotovil, da stvar je zanimiva, / je poklical še enega slončka. / Dva mala slončka sta se pozibavala na pajčevini … / Deset malih slončkov se je pozibavalo / na pajčevini tam pod drevesom, ko so ugotovili, da stvar je zanimiva, / se je pajčevina strgala. Dragi poslušalci in cenjene poslušalke, ali ste se kdaj v jutranji rosi ali v kotu stare hiše zazrli v eno izmed najlepših stvaritev, ki je umetnina sicer ne najbolj priljubljene živali s štirimi pari dolgih, tankih nog, v pajkovo mrežo? Pajki že stoletja vzbujajo strah ter so del mitologije in zgodb v različnih kulturah. Tisto, kar mene privlači, je njihovo tkanje mreže, pajčevine. Čeprav je svilnata nit pajkove mreže stokrat tanjša od lasa, je najmočnejši material, ki ga poznamo. Ali ste vedeli, da če bi lahko spletli vrv iz pajkove niti, ki bi bila za prst debela, bi bila ta tisočkrat močnejša od jeklene vrvi in hkrati veliko bolj elastična? Pajčevina je po mnenju strokovnjakov eden izmed najodpornejših znanih materialov. Znanstveniki so poskušali narediti podobne umetne materiale, a doslej neuspešno. Pajkova mreža je torej osupljiv primer nečesa, kar je ustvarila narava in česar ni mogoče posnemati. Tako kot je osupljiva mreža, ki jo pletemo ljudje. Če pajčevino lahko hitro ometemo iz kotov naših stanovanj ali jo raztrgamo, ko se v naravi ujamemo vanjo, pa imajo naše, človeške mreže večjo moč od pajkovih. Močnejšo od visečih ali ribiških mrež. Naše mreže niso samo preplet lepih in nelepljivih niti, temveč tudi takih, iz katerih se ne moremo rešiti ali pobegniti. In tu nam omelo prav nič ne pomaga. Tako kot pajki tudi ljudje pletemo brezoblične mreže, ki spominjajo na pravo zmešnjavo, ali pa take, ki so dovršene stvaritve. Pletemo in se ujamemo v prijateljske, ljubezenske in poklicne mreže, če jih naštejem le nekaj. Za vsako izmed njih veljajo posebne zakonitosti. In če se nanjo obesi preveč slončkov, tako kot v otroški pesmici, se pajčevina lahko strga ali pa se ujamemo vanjo. Da, tudi takšne mreže upravljamo ljudje. Klobčič naših niti ni podoben samo mehki in lesketajoči se svili, temveč ga lahko obtežimo z našo samopašnostjo in drugimi nečednostmi. Lahko pa je nit našega klobčiča za koga iz naše človeške mreže njegovo edino upanje. Na to, kako in s kakšnimi nitmi pletejo mreže drugi, verjetno ne moremo vplivati. Lahko pa mrežo naredimo po vzorcu, ki nam ga je pokazal Gospod. Z vsem srcem se potrudimo, da bi bile naše človeške mreže prepletene z nelepljivimi nitmi in da bi se naš klobčič lepo odvijal. Kaj storiti, če se ujamemo v lepljivo človeško mrežo, ne vem. Zato raje ostanimo na varni razdalji ročaja omela, saj bomo le tako lahko ometli pajčevino.
Na zadnjo adventno nedeljo bomo stopili v globino pričakovanja Jezusovega rojstva. V božični devetdnevnici Cerkev s čudovitimi himnami in psalmi prepeva v pričakovanju rojstva Božjega Sina. Z vzklikom »Kralja, ki prihaja, pridite, molimo« verniki svoja srca pripravljajo na dogodek, ko tiho, nežno, skoraj nevidno in predvsem nevsiljivo prihaja Bog na svet.
Na zadnjo adventno nedeljo bomo stopili v globino pričakovanja Jezusovega rojstva. V božični devetdnevnici Cerkev s čudovitimi himnami in psalmi prepeva v pričakovanju rojstva Božjega Sina. Z vzklikom »Kralja, ki prihaja, pridite, molimo« verniki svoja srca pripravljajo na dogodek, ko tiho, nežno, skoraj nevidno in predvsem nevsiljivo prihaja Bog na svet.
V galeriji Družina je na ogled 50 jaslic umetnostnega zgodovinarja dr. Andreja Dobleharja. Razporejene so v sedem sklopov: klasična postavitev, samostanske voščene, papirnate, avtorske, sodobne, slovenske in tuje jaslice. Razstava bo na ogled do 17. januarja.
V galeriji Družina je na ogled 50 jaslic umetnostnega zgodovinarja dr. Andreja Dobleharja. Razporejene so v sedem sklopov: klasična postavitev, samostanske voščene, papirnate, avtorske, sodobne, slovenske in tuje jaslice. Razstava bo na ogled do 17. januarja.
Pričakovanje božiča bi lahko primerjali s pričakovanjem rojstva otroka. Zakonca Jera in Miha Novak sta povedala, kako njuno pričakovanje traja še veliko dlje kot devet mesecev, kako je to poglobilo njuno vero in okrepilo partnerski odnos ter kako zdaj podpirata tudi druge pare. Na primer z urejanjem prve katoliške aplikacije za pare, NajinEp
Pričakovanje božiča bi lahko primerjali s pričakovanjem rojstva otroka. Zakonca Jera in Miha Novak sta povedala, kako njuno pričakovanje traja še veliko dlje kot devet mesecev, kako je to poglobilo njuno vero in okrepilo partnerski odnos ter kako zdaj podpirata tudi druge pare. Na primer z urejanjem prve katoliške aplikacije za pare, NajinEp
Z zadnjo adventno nedeljo vstopamo v čas neposredne priprave na božič in v globino pričakovanja Jezusovega rojstva. V teh dneh Cerkev s čudovitimi himnami in psalmi prepeva v pričakovanju rojstva Božjega Sina. Z vzklikom »Kralja, ki prihaja, pridite, molimo« verniki pripravljajo svoja srca na dogodek, ko tiho, nežno, skoraj nevidno in predvsem nevsiljivo prihaja Bog na svet.
Z zadnjo adventno nedeljo vstopamo v čas neposredne priprave na božič in v globino pričakovanja Jezusovega rojstva. V teh dneh Cerkev s čudovitimi himnami in psalmi prepeva v pričakovanju rojstva Božjega Sina. Z vzklikom »Kralja, ki prihaja, pridite, molimo« verniki pripravljajo svoja srca na dogodek, ko tiho, nežno, skoraj nevidno in predvsem nevsiljivo prihaja Bog na svet.
V začetku meseca so Slovenski katoliški skavti in skavtinje v Linzu v Avstriji prevzeli Luč miru iz Betlehema. Gre za akcijo, s katero si organizatorji že od leta 1986 prizadevajo, da bi čim več ljudi začutilo toplino, ki jo ogenj, prižgan v Betlehemu, prinaša v njihova srca. Slovenske skavtinje in skavti letos že 35. leto zapovrstjo Luč miru delijo po vsej Sloveniji.
V začetku meseca so Slovenski katoliški skavti in skavtinje v Linzu v Avstriji prevzeli Luč miru iz Betlehema. Gre za akcijo, s katero si organizatorji že od leta 1986 prizadevajo, da bi čim več ljudi začutilo toplino, ki jo ogenj, prižgan v Betlehemu, prinaša v njihova srca. Slovenske skavtinje in skavti letos že 35. leto zapovrstjo Luč miru delijo po vsej Sloveniji.
Televizija Slovenija bo prenašala nedeljsko katoliško bogoslužje iz župnije Mengeš.
Televizija Slovenija bo prenašala nedeljsko katoliško bogoslužje iz župnije Mengeš.
Na četrto adventno nedeljo neposredno prenašamo sveto mašo iz cerkve Marijinega oznanjenja, frančiškanske cerkve v Ljubljani. Mašuje p. Pavle Jakop, poje Otroški zbor župnije Marijinega oznanjenja. S kitaro jih spremlja Peter Berden, zborovodkinja je Anja Lenarčič.
Na četrto adventno nedeljo neposredno prenašamo sveto mašo iz cerkve Marijinega oznanjenja, frančiškanske cerkve v Ljubljani. Mašuje p. Pavle Jakop, poje Otroški zbor župnije Marijinega oznanjenja. S kitaro jih spremlja Peter Berden, zborovodkinja je Anja Lenarčič.
4. adventna nedelja se imenuje »Rorate«, po vstopnem spevu "Rorate caeli oz. »Rosite, nebesa, Pravičnega, odpri se, zemlja in daj nam Zveličarja«. Omenjeno besedilo in z njim starozavezno pričakovanje Kristusovega prihoda na svet so v svoje skladbe vnesli mnogi glasbeni ustvarjalci, tudi baročni, med njimi Bach in Telemann, katerih kompoziciji bosta v ospredju tokratne oddaje.
4. adventna nedelja se imenuje »Rorate«, po vstopnem spevu "Rorate caeli oz. »Rosite, nebesa, Pravičnega, odpri se, zemlja in daj nam Zveličarja«. Omenjeno besedilo in z njim starozavezno pričakovanje Kristusovega prihoda na svet so v svoje skladbe vnesli mnogi glasbeni ustvarjalci, tudi baročni, med njimi Bach in Telemann, katerih kompoziciji bosta v ospredju tokratne oddaje.
Iskali bomo odgovore na vprašanja, povezana z Božičem. Zakaj ga kristijani pišemo z veliko začetnico, kako v ospredje postaviti njegovo versko sporočilo in na kakšne načine komercializacija izkrivlja bistvo Božiča. Razmišljali bomo tudi o tem, kako se temu zoperstaviti in Božič ponovno razumeti kot praznik vere, upanja in odnosa. Naš gost bo Peter Čemažar, kaplan v Jegličevem dijaškem domu ter profesor vere in kulture na Škofijski klasični gimnaziji.
Iskali bomo odgovore na vprašanja, povezana z Božičem. Zakaj ga kristijani pišemo z veliko začetnico, kako v ospredje postaviti njegovo versko sporočilo in na kakšne načine komercializacija izkrivlja bistvo Božiča. Razmišljali bomo tudi o tem, kako se temu zoperstaviti in Božič ponovno razumeti kot praznik vere, upanja in odnosa. Naš gost bo Peter Čemažar, kaplan v Jegličevem dijaškem domu ter profesor vere in kulture na Škofijski klasični gimnaziji.
Na prvo adventno nedeljo je dr. Aleksander Erniša novi škof Evangeličanske cerkve augsburške veroizpovedi v Sloveniji, začel šestletni mandat. Božični prazniki so zanj nekaj posebnega, stara tradicija je že, da se prav na sveti večer po evangeličanskih cerkvah obdaruje otroke. Božič razumejo kot čas družinske bližine. Vabljeni k poslušanju oddaje, ki jo je pripravila Nataša Lang.
Na prvo adventno nedeljo je dr. Aleksander Erniša novi škof Evangeličanske cerkve augsburške veroizpovedi v Sloveniji, začel šestletni mandat. Božični prazniki so zanj nekaj posebnega, stara tradicija je že, da se prav na sveti večer po evangeličanskih cerkvah obdaruje otroke. Božič razumejo kot čas družinske bližine. Vabljeni k poslušanju oddaje, ki jo je pripravila Nataša Lang.
S četrto adventno nedeljo vstopamo v neposredno pripravo na praznovanje božiča, ki bo gotovo zaznamovana z naglico in hitenjem. V šoli, pri študiju ali v službi bo treba stisniti še do konca, da bodo potem prazniki bolj v miru stekli. Potem je tu še sama priprava praznovanja: včasih se zdi, kot da bi bil osrednji del priprave usmerjen v predpraznično nakupovanje daril – kakor da bi to bil bistven del božiča. Potem sta tu še nakupovanje in priprava prazničnih dobrot – izbrane hrane in božičnih sladkobnosti … Pa seveda generalno čiščenje našega doma in krašenje … Toliko stvari, toliko obveznosti, ki žal prevečkrat advent preoblikujejo v predpraznično norenje in drvenje. Ko se po vsem tem začnejo prazniki, nam jih v resnici sploh ne uspe dojeti in zaživeti v njihovem bistvu – navadno zato, ker smo se v okviru priprave na praznike posvečali predvsem zunanjim ali celo nebistvenim stvarem. Ne da bi zanemarili čiščenje in krašenje doma ali pa pripravo kulinaričnih dobrot domače kuhinje, toda vse to in zraven še ves komercialni pritisk lahko izrineta temeljno pripravo na praznovanje božiča. Ta pa je to, da v sebi pripravim prostor, kamor bom lahko povabil novorojenega Zveličarja: najprej, da odstranim vso navlako in nemir ter z dobro spovedjo očistim in pripravim prostore svojega srca. Potem pa prisluhnem svojemu srcu, se vsaj za hip ustavim v svojem življenju in se vprašam: »Kje jaz potrebujem odrešenje?« Katere so tiste moje rane, temne strani, bolečina, žalost, osamljenost, kamor bi si želel, da vstopi novorojeni Bog in mi prinese odrešenje, ozdravljenje, tolažbo, mir. Božič ni le spominjanje Jezusovega rojstva pred dva tisoč leti v Palestini. Ne, božič je vsakoletno spominjanje, da Bog ni daleč od nas. Kot je pred dva tisoč leti postal človek, da ne bi bil oddaljen v nebesih, ampak da bi bil blizu nam, ljudem, tako je še vedno danes. Prav z božičem, praznovanjem Jezusovega rojstva, se znova in znova zavedamo, da Bog prihaja med nas, da želi biti Bog z nami, da želi z nami, z menoj deliti revščino in vso štalo mojega življenja, moje duše; da me želi odrešiti vsega tega, mi pri tem pomagati, mi vliti upanje ter me dvigniti iz mojih temin in ranjenosti. Vendar če je prostor mojega srca poln vse druge šare – vsakodnevnega norenja in zunanjega blišča kvazibožičnega praznovanja, potem pač ni v mojem srcu prostora, da bi lahko vanj vstopil Bog. V meni sta lahko ta želja in tudi hrepenenje – toda ali imam voljo in pogum, da bom Jezusu pripravil prostor, da ga bom povabil v srce – v temine in ranjenost, da bom v resnici zaživel in doživel pravi božič?
S četrto adventno nedeljo vstopamo v neposredno pripravo na praznovanje božiča, ki bo gotovo zaznamovana z naglico in hitenjem. V šoli, pri študiju ali v službi bo treba stisniti še do konca, da bodo potem prazniki bolj v miru stekli. Potem je tu še sama priprava praznovanja: včasih se zdi, kot da bi bil osrednji del priprave usmerjen v predpraznično nakupovanje daril – kakor da bi to bil bistven del božiča. Potem sta tu še nakupovanje in priprava prazničnih dobrot – izbrane hrane in božičnih sladkobnosti … Pa seveda generalno čiščenje našega doma in krašenje … Toliko stvari, toliko obveznosti, ki žal prevečkrat advent preoblikujejo v predpraznično norenje in drvenje. Ko se po vsem tem začnejo prazniki, nam jih v resnici sploh ne uspe dojeti in zaživeti v njihovem bistvu – navadno zato, ker smo se v okviru priprave na praznike posvečali predvsem zunanjim ali celo nebistvenim stvarem. Ne da bi zanemarili čiščenje in krašenje doma ali pa pripravo kulinaričnih dobrot domače kuhinje, toda vse to in zraven še ves komercialni pritisk lahko izrineta temeljno pripravo na praznovanje božiča. Ta pa je to, da v sebi pripravim prostor, kamor bom lahko povabil novorojenega Zveličarja: najprej, da odstranim vso navlako in nemir ter z dobro spovedjo očistim in pripravim prostore svojega srca. Potem pa prisluhnem svojemu srcu, se vsaj za hip ustavim v svojem življenju in se vprašam: »Kje jaz potrebujem odrešenje?« Katere so tiste moje rane, temne strani, bolečina, žalost, osamljenost, kamor bi si želel, da vstopi novorojeni Bog in mi prinese odrešenje, ozdravljenje, tolažbo, mir. Božič ni le spominjanje Jezusovega rojstva pred dva tisoč leti v Palestini. Ne, božič je vsakoletno spominjanje, da Bog ni daleč od nas. Kot je pred dva tisoč leti postal človek, da ne bi bil oddaljen v nebesih, ampak da bi bil blizu nam, ljudem, tako je še vedno danes. Prav z božičem, praznovanjem Jezusovega rojstva, se znova in znova zavedamo, da Bog prihaja med nas, da želi biti Bog z nami, da želi z nami, z menoj deliti revščino in vso štalo mojega življenja, moje duše; da me želi odrešiti vsega tega, mi pri tem pomagati, mi vliti upanje ter me dvigniti iz mojih temin in ranjenosti. Vendar če je prostor mojega srca poln vse druge šare – vsakodnevnega norenja in zunanjega blišča kvazibožičnega praznovanja, potem pač ni v mojem srcu prostora, da bi lahko vanj vstopil Bog. V meni sta lahko ta želja in tudi hrepenenje – toda ali imam voljo in pogum, da bom Jezusu pripravil prostor, da ga bom povabil v srce – v temine in ranjenost, da bom v resnici zaživel in doživel pravi božič?
Prva slovenska založba Celjska Mohorjeva družba je tudi za letošnje praznične dni izdala redno zbirko z Mohorjevim koledarjem, ki v slovenske domove prihaja že 167 let. Redno zbirko za leto 2026 so predstavile ravnateljica dr. Tanja Ozvatič ter urednici Saška Ocvirk in dr. Cvetka Rezar Mlakar.
Prva slovenska založba Celjska Mohorjeva družba je tudi za letošnje praznične dni izdala redno zbirko z Mohorjevim koledarjem, ki v slovenske domove prihaja že 167 let. Redno zbirko za leto 2026 so predstavile ravnateljica dr. Tanja Ozvatič ter urednici Saška Ocvirk in dr. Cvetka Rezar Mlakar.
V 70. letu se je poslovil slikar Matej Metlikovič. Priznani akademski slikar je več kot štiri desetletja soustvarjal slovensko likovno krajino z globoko predanostjo in duhovno širino. Leta 2024 je za Duhovni utrip spregovoril v oddaji z naslovom »Portret umetnika: Matej Metlikovič«.
V 70. letu se je poslovil slikar Matej Metlikovič. Priznani akademski slikar je več kot štiri desetletja soustvarjal slovensko likovno krajino z globoko predanostjo in duhovno širino. Leta 2024 je za Duhovni utrip spregovoril v oddaji z naslovom »Portret umetnika: Matej Metlikovič«.
Prva slovenska založba Celjska Mohorjeva družba je tudi za letošnje praznične dni izdala redno zbirko z Mohorjevim koledarjem, ki v slovenske domove prihaja že 167 let. Redno zbirko za leto 2026 so predstavile ravnateljica dr. Tanja Ozvatič ter urednici Saška Ocvirk in dr. Cvetka Rezar Mlakar. V SPOMIN: MATEJ METLIKOVIČ ( 1956 – 2025) V 70. letu se je poslovil slikar Matej Metlikovič. Priznani akademski slikar je več kot štiri desetletja soustvarjal slovensko likovno krajino z globoko predanostjo in duhovno širino. Leta 2024 je za Duhovni utrip spregovoril v oddaji z naslovom »Portret umetnika: Matej Metlikovič«.
Prva slovenska založba Celjska Mohorjeva družba je tudi za letošnje praznične dni izdala redno zbirko z Mohorjevim koledarjem, ki v slovenske domove prihaja že 167 let. Redno zbirko za leto 2026 so predstavile ravnateljica dr. Tanja Ozvatič ter urednici Saška Ocvirk in dr. Cvetka Rezar Mlakar. V SPOMIN: MATEJ METLIKOVIČ ( 1956 – 2025) V 70. letu se je poslovil slikar Matej Metlikovič. Priznani akademski slikar je več kot štiri desetletja soustvarjal slovensko likovno krajino z globoko predanostjo in duhovno širino. Leta 2024 je za Duhovni utrip spregovoril v oddaji z naslovom »Portret umetnika: Matej Metlikovič«.
Sol je v človeški zgodovini igrala zelo pomembno vlogo in bila celo menjalno sredstvo, kakor je Slovencem dobro znano iz pripovedke o Martinu Krpanu. Že rimski vojaki so namreč del plačila dobivali kot t. i. salarium argentum, torej kot solni denar. In kakor sol naredi jed okusnejšo, enako morata biti začinjena tudi človeško uho in razum, da zmoreta razpoznati pravo duhovno hrano. Povedano drugače: s pravo mero razsodnosti, torej »s ščepcem soli«, mora človek sprejemati besede in govor ter presojati njihovo verodostojnost. Izraz se je v Evropi uveljavil na podlagi zapisa Plinija starejšega, ki je živel v prvem stoletju n. št. V svojem obsežnem in edinem ohranjenem delu Naravoslovje je v 37 knjigah zbral vse dotedanje znanje in spoznanja. V 23. knjigi svojega dela Plinij starejši zapiše, da naj bi rimski vojskovodja Pompej iznašel protistrup za kačji pik. Ob tem navaja, da mu je dodal zrno soli. Iz navedbe ni povsem jasno, ali je bilo zrno soli sestavni del protistrupa ali pa je Pompej pogoltnil zrno soli, da je protistrup lažje zaužil. Kakor koli, jasno pa je, da izraz »s ščepcem soli« še danes pomeni, da je treba vsako stvar presojati z razumom, s pravo mero pameti. To velja še toliko bolj v času, ki ga živimo, ko nam kot najboljše prodajajo na kupe stvari, ki dejansko niso vredne nič, in ko nas država ter politiki prepričujejo nekaj, počnejo pa nekaj povsem drugega. Ščepca, kančka soli ne smemo torej imeti samo na jeziku, niti ne samo v ustih in ne samo v rokah, ko nekaj poslušamo. Predvsem moramo imeti »nekaj soli v svoji glavi«, kakor govori drugo znamenito reklo, ki se je v slovenščini razvilo iz reka cum grano salis. Ali kot je po Prešernu v svojem Slovensko-nemškem slovarju zapisal že Maks Pleteršnik: »Kdor urne roke, sol v glavi ima, v nesreči si vsaki pomagat’ zna.«
Sol je v človeški zgodovini igrala zelo pomembno vlogo in bila celo menjalno sredstvo, kakor je Slovencem dobro znano iz pripovedke o Martinu Krpanu. Že rimski vojaki so namreč del plačila dobivali kot t. i. salarium argentum, torej kot solni denar. In kakor sol naredi jed okusnejšo, enako morata biti začinjena tudi človeško uho in razum, da zmoreta razpoznati pravo duhovno hrano. Povedano drugače: s pravo mero razsodnosti, torej »s ščepcem soli«, mora človek sprejemati besede in govor ter presojati njihovo verodostojnost. Izraz se je v Evropi uveljavil na podlagi zapisa Plinija starejšega, ki je živel v prvem stoletju n. št. V svojem obsežnem in edinem ohranjenem delu Naravoslovje je v 37 knjigah zbral vse dotedanje znanje in spoznanja. V 23. knjigi svojega dela Plinij starejši zapiše, da naj bi rimski vojskovodja Pompej iznašel protistrup za kačji pik. Ob tem navaja, da mu je dodal zrno soli. Iz navedbe ni povsem jasno, ali je bilo zrno soli sestavni del protistrupa ali pa je Pompej pogoltnil zrno soli, da je protistrup lažje zaužil. Kakor koli, jasno pa je, da izraz »s ščepcem soli« še danes pomeni, da je treba vsako stvar presojati z razumom, s pravo mero pameti. To velja še toliko bolj v času, ki ga živimo, ko nam kot najboljše prodajajo na kupe stvari, ki dejansko niso vredne nič, in ko nas država ter politiki prepričujejo nekaj, počnejo pa nekaj povsem drugega. Ščepca, kančka soli ne smemo torej imeti samo na jeziku, niti ne samo v ustih in ne samo v rokah, ko nekaj poslušamo. Predvsem moramo imeti »nekaj soli v svoji glavi«, kakor govori drugo znamenito reklo, ki se je v slovenščini razvilo iz reka cum grano salis. Ali kot je po Prešernu v svojem Slovensko-nemškem slovarju zapisal že Maks Pleteršnik: »Kdor urne roke, sol v glavi ima, v nesreči si vsaki pomagat’ zna.«
Pred kratkim sem od daleč opazoval skupino mladih prostovoljcev, ki so poskušali otroke navdušiti za sodelovanje pri raznih igrah. Veliko truda so vložili, da so očitno vsega naveličane otroke pripravili k vsaj delnemu sodelovanju. Ko jim jih je uspelo vključiti, je igra lepo stekla. Ob občudovanju sem se spraševal, kaj neki žene te mlade prostovoljce, da se ukvarjajo s temi vsega sitimi otroki. Ko vam želim dobro jutro, sprašujem sebe in vas, ali bi bili pripravljeni tudi mi potrpeti in se truditi, da koga, ki ga nič ne veseli, vsaj malo premaknemo. Vsaj meni pogosto prihaja misel, da če se jim že nič ne da, naj pa zgnijejo v svoji lenobi in naveličanosti. Vem, da s tem ravno ne delujemo spodbudno na odraščajoče, vendar je to očitno še najpametnejši odgovor. S to mislijo moramo še bolj občudovati mlade, ki imajo sami gotovo kaj početi, a se kljub temu zastonj ukvarjajo z otroki. V življenju smo srečali najrazličnejše ljudi. Z enimi se hitro povežemo in je pravo veselje biti v njihovi družbi; od enih bi najraje pobegnili; pri drugih pa niti ne veš, kako bi navezal stik. Pogosto to raznolikost razlagamo s prirojeno družabnostjo. Nočem trditi, da na tem nič ni. Marsikaj nam je prirojeno, še več pa pridobljeno. Sodobni vzgojitelji govorijo, da je vsakdo odraz odnosov, s katerimi je odraščal. No, za to niti ne potrebujemo kakšnih velikih raziskav, saj vidimo, da ljudje iz kultur, kjer je v zraku glasno in obilno govorjenje, to vestno počnejo tudi drugje; in spet tisti iz bolj zadržanih in umirjenih kultur ostajajo tihi in odmaknjeni. Toda čeprav smo odrasli v okolju, kjer se ni veliko dalo na družabnost, še ne pomeni, da smo na to obsojeni za vse življenje. Verjetno ne bomo vsi postali taki, kot so ti mladi prostovoljci, ki sem jih prej omenil. Raziskave pa kažejo, da imajo ljudje, ki znajo in zmorejo navezovati stike z drugimi, ki vložijo veliko v skrb za druge, zadovoljnejše življenje. Čeprav ti mladi prostovoljci želijo nesebično dobro otrokom, s katerimi delajo, končno sami prejemajo največ. Čutijo se povezani z drugimi, razvijajo zmožnost hitrega navezovanja stikov in se trudijo prenašati tudi neprijetne odnose. Vse to jim bo dalo moč za odpornost v trenutkih in z ljudmi, ki bodo zanje usodni. Če bom dan začel že s tem, da si vzamem kakšno minuto za soseda, ki ga drugače le bežno pozdravim, bom tudi sam vedno bolj družaben. Če pa komu priskočim na pomoč, bo zame in za druge dan veliko lepši.
Pred kratkim sem od daleč opazoval skupino mladih prostovoljcev, ki so poskušali otroke navdušiti za sodelovanje pri raznih igrah. Veliko truda so vložili, da so očitno vsega naveličane otroke pripravili k vsaj delnemu sodelovanju. Ko jim jih je uspelo vključiti, je igra lepo stekla. Ob občudovanju sem se spraševal, kaj neki žene te mlade prostovoljce, da se ukvarjajo s temi vsega sitimi otroki. Ko vam želim dobro jutro, sprašujem sebe in vas, ali bi bili pripravljeni tudi mi potrpeti in se truditi, da koga, ki ga nič ne veseli, vsaj malo premaknemo. Vsaj meni pogosto prihaja misel, da če se jim že nič ne da, naj pa zgnijejo v svoji lenobi in naveličanosti. Vem, da s tem ravno ne delujemo spodbudno na odraščajoče, vendar je to očitno še najpametnejši odgovor. S to mislijo moramo še bolj občudovati mlade, ki imajo sami gotovo kaj početi, a se kljub temu zastonj ukvarjajo z otroki. V življenju smo srečali najrazličnejše ljudi. Z enimi se hitro povežemo in je pravo veselje biti v njihovi družbi; od enih bi najraje pobegnili; pri drugih pa niti ne veš, kako bi navezal stik. Pogosto to raznolikost razlagamo s prirojeno družabnostjo. Nočem trditi, da na tem nič ni. Marsikaj nam je prirojeno, še več pa pridobljeno. Sodobni vzgojitelji govorijo, da je vsakdo odraz odnosov, s katerimi je odraščal. No, za to niti ne potrebujemo kakšnih velikih raziskav, saj vidimo, da ljudje iz kultur, kjer je v zraku glasno in obilno govorjenje, to vestno počnejo tudi drugje; in spet tisti iz bolj zadržanih in umirjenih kultur ostajajo tihi in odmaknjeni. Toda čeprav smo odrasli v okolju, kjer se ni veliko dalo na družabnost, še ne pomeni, da smo na to obsojeni za vse življenje. Verjetno ne bomo vsi postali taki, kot so ti mladi prostovoljci, ki sem jih prej omenil. Raziskave pa kažejo, da imajo ljudje, ki znajo in zmorejo navezovati stike z drugimi, ki vložijo veliko v skrb za druge, zadovoljnejše življenje. Čeprav ti mladi prostovoljci želijo nesebično dobro otrokom, s katerimi delajo, končno sami prejemajo največ. Čutijo se povezani z drugimi, razvijajo zmožnost hitrega navezovanja stikov in se trudijo prenašati tudi neprijetne odnose. Vse to jim bo dalo moč za odpornost v trenutkih in z ljudmi, ki bodo zanje usodni. Če bom dan začel že s tem, da si vzamem kakšno minuto za soseda, ki ga drugače le bežno pozdravim, bom tudi sam vedno bolj družaben. Če pa komu priskočim na pomoč, bo zame in za druge dan veliko lepši.
Aristotel, grški filozof iz 4. stoletja pr. Kr., se v svojem najbolj znanem delu z naslovom Nikomahova etika med drugim ukvarja s temeljnim vprašanjem filozofije, ki nas zaposluje še danes – doumeti hoče, kaj je tisto, kar nam bo prineslo srečo. Pri tem ugotavlja, da se ljudje načeloma strinjajo, da je srečnost najvišji cilj našega življenja, se pravi, da bi dobro živeli, da bi nam šlo dobro oziroma na kratko, da bi bili srečni. Mnenja pa se začnejo razhajati, ko je treba to srečnost nekoliko konkretneje opredeliti, saj se izkaže, da si »večina pod tem izrazom predstavlja nekaj vidnega in otipljivega: eni naslado, drugi bogastvo ali pa čast.« Aristotel nadalje razmišlja takole: ker je bogastvo »le sredstvo za dosego nečesa drugega,« že ne more biti tisto najvišje dobro, ki ga hočemo doseči. Denarja si po njegovem mnenju želimo samo zato, da bi si z njim lahko kupili druge reči, sam na sebi pa bi bil povsem brez vrednosti in po njem sploh ne bi hrepeneli. Dalje nameni nekaj besed uživaškemu življenju, ki je ideal večini ljudi, a hitro zaključi, da tudi to ne more voditi do resnične sreče. Takšno življenje iz nas namreč naredi sužnje telesnim užitkom, postavi nas v hlapčevsko vlogo, poleg tega pa smo v tem primeru bolj podobni živalim, ki sledijo svojim nagonom. Tudi čast nam ne bo prinesla sreče, ker je nekaj, kar pride od zunaj: čast se namreč nahaja »bolj v ljudeh, ki jo izkazujejo, kot pa v človeku, ki jo uživa,« je torej nekaj, kar izhaja iz drugih ljudi in zato pravzaprav ni v naši lasti. Časti, užitka in bogastva si torej po Aristotelu želimo zato, ker verjamemo, da bo to vodilo do sreče, a je takšno prepričanje zanj napačno. Pri tem se sicer zaveda, da človek v življenju ne more povsem brez zunanjih dobrin, in priznava, da je določena mera materialne preskrbljenosti pravzaprav nujna za preživetje, a je materialna blaginja le pogoj, ne pa tudi vzrok za srečno življenje. Pravi temelj za srečo po Aristotelovem mnenju namreč izvira iz nas samih in ni odvisen od drugih ljudi, še manj pa od telesnih in materialnih dobrin – je torej nekaj, »kar je v nas vsajeno in z nami neločljivo povezano,« to pa je lahko le naša duševnost. Stanje prave sreče bomo tako lahko dosegli le, če bomo skrbeli za svojo dušo in jo urili, če bomo torej neprenehoma sledili duševnim vrlinam in se stalno izpopolnjevali v njih.
Aristotel, grški filozof iz 4. stoletja pr. Kr., se v svojem najbolj znanem delu z naslovom Nikomahova etika med drugim ukvarja s temeljnim vprašanjem filozofije, ki nas zaposluje še danes – doumeti hoče, kaj je tisto, kar nam bo prineslo srečo. Pri tem ugotavlja, da se ljudje načeloma strinjajo, da je srečnost najvišji cilj našega življenja, se pravi, da bi dobro živeli, da bi nam šlo dobro oziroma na kratko, da bi bili srečni. Mnenja pa se začnejo razhajati, ko je treba to srečnost nekoliko konkretneje opredeliti, saj se izkaže, da si »večina pod tem izrazom predstavlja nekaj vidnega in otipljivega: eni naslado, drugi bogastvo ali pa čast.« Aristotel nadalje razmišlja takole: ker je bogastvo »le sredstvo za dosego nečesa drugega,« že ne more biti tisto najvišje dobro, ki ga hočemo doseči. Denarja si po njegovem mnenju želimo samo zato, da bi si z njim lahko kupili druge reči, sam na sebi pa bi bil povsem brez vrednosti in po njem sploh ne bi hrepeneli. Dalje nameni nekaj besed uživaškemu življenju, ki je ideal večini ljudi, a hitro zaključi, da tudi to ne more voditi do resnične sreče. Takšno življenje iz nas namreč naredi sužnje telesnim užitkom, postavi nas v hlapčevsko vlogo, poleg tega pa smo v tem primeru bolj podobni živalim, ki sledijo svojim nagonom. Tudi čast nam ne bo prinesla sreče, ker je nekaj, kar pride od zunaj: čast se namreč nahaja »bolj v ljudeh, ki jo izkazujejo, kot pa v človeku, ki jo uživa,« je torej nekaj, kar izhaja iz drugih ljudi in zato pravzaprav ni v naši lasti. Časti, užitka in bogastva si torej po Aristotelu želimo zato, ker verjamemo, da bo to vodilo do sreče, a je takšno prepričanje zanj napačno. Pri tem se sicer zaveda, da človek v življenju ne more povsem brez zunanjih dobrin, in priznava, da je določena mera materialne preskrbljenosti pravzaprav nujna za preživetje, a je materialna blaginja le pogoj, ne pa tudi vzrok za srečno življenje. Pravi temelj za srečo po Aristotelovem mnenju namreč izvira iz nas samih in ni odvisen od drugih ljudi, še manj pa od telesnih in materialnih dobrin – je torej nekaj, »kar je v nas vsajeno in z nami neločljivo povezano,« to pa je lahko le naša duševnost. Stanje prave sreče bomo tako lahko dosegli le, če bomo skrbeli za svojo dušo in jo urili, če bomo torej neprenehoma sledili duševnim vrlinam in se stalno izpopolnjevali v njih.
Slovenija je v letu 2025 dobila dva nova škofa. Na praznik povišanja sv. Križa je škofovsko posvečenje prejel msgr. dr. Janez Kozinc in postal škof ordinarij Škofije Murska Sobota. Na prvo adventno nedeljo pa je Evangeličanska cerkev AV v Republiki Sloveniji umestila novo predsedstvo. Novi škof je postal dr. Aleksander Erniša. O izzivih nove službe, ekumenskem sodelovanju, poudarkih leta 2025 in adventnem času se bomo z njima pogovarjali v tokratni oddaji Sveto in svet. Za glasbeno obogatitev oddaje bo poskrbel Slovenski oktet, ki bo zapel dve skladbi: "Bolj in bolj, Gospod" (glasba A. Misson, pesem P. Krečič) in "Oča naš" (napev, besedilo P. Trubar, prir. M Hubad)
Slovenija je v letu 2025 dobila dva nova škofa. Na praznik povišanja sv. Križa je škofovsko posvečenje prejel msgr. dr. Janez Kozinc in postal škof ordinarij Škofije Murska Sobota. Na prvo adventno nedeljo pa je Evangeličanska cerkev AV v Republiki Sloveniji umestila novo predsedstvo. Novi škof je postal dr. Aleksander Erniša. O izzivih nove službe, ekumenskem sodelovanju, poudarkih leta 2025 in adventnem času se bomo z njima pogovarjali v tokratni oddaji Sveto in svet. Za glasbeno obogatitev oddaje bo poskrbel Slovenski oktet, ki bo zapel dve skladbi: "Bolj in bolj, Gospod" (glasba A. Misson, pesem P. Krečič) in "Oča naš" (napev, besedilo P. Trubar, prir. M Hubad)
V jubilejnem svetem letu, posvečenem upanju v Katoliški cerkvi, mineva 1700 let od prvega ekumenskega koncila v Niceji. Veroizpoved, ki jo je določil nicejski koncil je danes temelj vere kristjanov vseh Cerkva. Papež Leon XIV. se je nedavno mudil na obisku po Turčiji in Libanonu, tudi v Škofiji Celje pa so oktobra romali v Turčijo na kraje prvih krščanskih cerkva. Naš gost je bil celjski škof msgr. dr. Maksimilijan Matjaž.
V jubilejnem svetem letu, posvečenem upanju v Katoliški cerkvi, mineva 1700 let od prvega ekumenskega koncila v Niceji. Veroizpoved, ki jo je določil nicejski koncil je danes temelj vere kristjanov vseh Cerkva. Papež Leon XIV. se je nedavno mudil na obisku po Turčiji in Libanonu, tudi v Škofiji Celje pa so oktobra romali v Turčijo na kraje prvih krščanskih cerkva. Naš gost je bil celjski škof msgr. dr. Maksimilijan Matjaž.
To je znana zgodba o pomenu čuječnosti, ko se trudimo delati dobro. Govori o Gešeju Benu, tibetanskem budističnem praktiku, ki je vedno govoril: »Ne vadim ničesar drugega kot to, da opazujem svoj um.« Nekega dne je Geše Ben izvedel, da prihaja na obisk k njemu nekaj njegovih učencev. Pazljivo je očistil svoj oltar in obložil mizo z daritvami, nato pa se je usedel in se vprašal: »Kaj delam in zakaj to počnem?« Ko se je zavedel, da je to naredil zato, da bo naredil dober vtis na svoje učence in da ga bodo pohvalili, je takoj šel do ognjišča, vzel pest pepela in ga raztresel po oltarju. Potem se je ponovno usedel in počakal obiskovalce. Ko je veliki mojster Atiša slišal to anekdoto, je dejal: »To je bila najboljša možna daritev!« Nekoč drugič je Geše Ben obiskal družino, ki je živela v neki vasi. Nameraval je oditi v meditativni umik v jamo, vendar je imel zelo malo tsampe – ječmenove moke, ki je tradicionalno osnovno živilo v Tibetu. Ta družina pa jo je imela veliko zalogo, in ko je v hiši ostal sam, je pomislil: »Zakaj ne bi vzel nekaj njihove tsampe s seboj v jamo? Oni je imajo veliko, jaz pa je nimam nič!« Vzel je svojo mošnjo in segel z desno roko v vrečo, kjer je družina hranila tsampo. V tistem trenutku se je zavedel, kaj počne. Z levo roko je zgrabil svojo desno, ki je bila v vreči, in na ves glas zakričal: »Tat! Tat! Zalotil sem ga pri kraji!« Vsi so hitro pritekli in vprašali: »Kaj se dogaja? Kje je tat?« Geše Ben je pokazal na svojo desno roko in dejal: »Tukaj je!« Ti dve anekdoti prikazujeta, kako se moramo opazovati in se zavedati, ali je to, kar počnemo, dobro ali ne. Če opazimo, da ne delujemo pravilno in da bi bilo tako za nas same kot za druge bolje, da bi delovali drugače, potem moramo to upoštevati. Tako ustvarjamo dobre navade. To je ključna vadba, ki jo gojimo vse svoje življenje, in tako se postopno izboljšamo, to pa je dobro za nas same in za vse druge.
To je znana zgodba o pomenu čuječnosti, ko se trudimo delati dobro. Govori o Gešeju Benu, tibetanskem budističnem praktiku, ki je vedno govoril: »Ne vadim ničesar drugega kot to, da opazujem svoj um.« Nekega dne je Geše Ben izvedel, da prihaja na obisk k njemu nekaj njegovih učencev. Pazljivo je očistil svoj oltar in obložil mizo z daritvami, nato pa se je usedel in se vprašal: »Kaj delam in zakaj to počnem?« Ko se je zavedel, da je to naredil zato, da bo naredil dober vtis na svoje učence in da ga bodo pohvalili, je takoj šel do ognjišča, vzel pest pepela in ga raztresel po oltarju. Potem se je ponovno usedel in počakal obiskovalce. Ko je veliki mojster Atiša slišal to anekdoto, je dejal: »To je bila najboljša možna daritev!« Nekoč drugič je Geše Ben obiskal družino, ki je živela v neki vasi. Nameraval je oditi v meditativni umik v jamo, vendar je imel zelo malo tsampe – ječmenove moke, ki je tradicionalno osnovno živilo v Tibetu. Ta družina pa jo je imela veliko zalogo, in ko je v hiši ostal sam, je pomislil: »Zakaj ne bi vzel nekaj njihove tsampe s seboj v jamo? Oni je imajo veliko, jaz pa je nimam nič!« Vzel je svojo mošnjo in segel z desno roko v vrečo, kjer je družina hranila tsampo. V tistem trenutku se je zavedel, kaj počne. Z levo roko je zgrabil svojo desno, ki je bila v vreči, in na ves glas zakričal: »Tat! Tat! Zalotil sem ga pri kraji!« Vsi so hitro pritekli in vprašali: »Kaj se dogaja? Kje je tat?« Geše Ben je pokazal na svojo desno roko in dejal: »Tukaj je!« Ti dve anekdoti prikazujeta, kako se moramo opazovati in se zavedati, ali je to, kar počnemo, dobro ali ne. Če opazimo, da ne delujemo pravilno in da bi bilo tako za nas same kot za druge bolje, da bi delovali drugače, potem moramo to upoštevati. Tako ustvarjamo dobre navade. To je ključna vadba, ki jo gojimo vse svoje življenje, in tako se postopno izboljšamo, to pa je dobro za nas same in za vse druge.
Ljudje imamo radi takšne in drugačne recepte. Ne maramo preveč tuhtanja in kritičnega razmišljanja. Radi imamo, da nam nekdo pove, kako se čimprej pozdravi prehlad ali pa katero številko je najbolje obkrožiti na volilnem lističu, radi imamo, da nam nekdo pove, kaj je prav in kaj narobe, radi se skrijemo med mnenje množice ali – še lažje – pod mnenje voditelja, kateremu se čutimo pripadni. Še posebno ob težjih dilemah svojega življenja se radi zatečemo pod mnenje koga drugega, da bi si s tem vsaj malce olajšali težko odgovornost, ki pada na nas zaradi koraka, ki ga moramo storiti. Na nek način je to pričakovano, saj je s tem morebitno napako veliko lažje prenašati. S prstom pokažemo na tistega, ki nam je to naročil, in stvar je veliko bolj enostavna, saj imamo vedno pri roki krivca za nastalo situacijo, ki ga po mili volji pljuvamo. (glej 1 Mz 3,11-13) Vprašanja po receptu za življenje postavljamo tudi Bogu. On pa se vedno znova samo namuzne in tiho pravi: »Dajte cesarju, kar je cesarjevega, in Bogu, kar je Božjega.« (Mt 22,21) Njegov odgovor je jasno potrdilo, da Bog v naših življenjskih situacijah ne misli biti sodnik, dežurni krivec ali tisti, ki se odloča namesto nas. Bog od človeka hoče, da je odrasel, sposoben kritičnega mišljenja, samostojnih odločitev in svobode. Bog želi, da se človek sam odloči tako, kot meni, da je prav, in ne prelaga svoje odgovornosti na nikogar, tudi na Boga ne. Zato njegovi tako ohlapni odgovori, zato njegovi tako skrivnostni nasveti. Zato, da bi človek delal, kar je prav, in ne tega, kar piše, da je prav. Bog namreč ni nikogar vklenil v verige, nad nikomer ne žuga s kazalcem in ne čaka skrit za vogalom, da bi zalotil človeka s prstom v marmeladi. Bog si ne želi sužnjev, ampak človeka, ki ga bo ljubil – in ki ga bo ljubil svobodno, zaradi ljubezni same in ne zaradi slabe vesti ali koristi. Krščanstvo zato ni in ne more biti zgolj skupek pravil in zapovedi, temveč najprej odnos z Bogom in z ljudmi. To pa je nekaj živega in hodečega, nekaj razmišljujočega in učečega se, nekaj pogovarjajočega se; nekaj nikdar do konca definiranega, nekaj, česar se ne da ujeti v knjige in paragrafe. Kot človek pač. Večna uganka in večna pot.
Ljudje imamo radi takšne in drugačne recepte. Ne maramo preveč tuhtanja in kritičnega razmišljanja. Radi imamo, da nam nekdo pove, kako se čimprej pozdravi prehlad ali pa katero številko je najbolje obkrožiti na volilnem lističu, radi imamo, da nam nekdo pove, kaj je prav in kaj narobe, radi se skrijemo med mnenje množice ali – še lažje – pod mnenje voditelja, kateremu se čutimo pripadni. Še posebno ob težjih dilemah svojega življenja se radi zatečemo pod mnenje koga drugega, da bi si s tem vsaj malce olajšali težko odgovornost, ki pada na nas zaradi koraka, ki ga moramo storiti. Na nek način je to pričakovano, saj je s tem morebitno napako veliko lažje prenašati. S prstom pokažemo na tistega, ki nam je to naročil, in stvar je veliko bolj enostavna, saj imamo vedno pri roki krivca za nastalo situacijo, ki ga po mili volji pljuvamo. (glej 1 Mz 3,11-13) Vprašanja po receptu za življenje postavljamo tudi Bogu. On pa se vedno znova samo namuzne in tiho pravi: »Dajte cesarju, kar je cesarjevega, in Bogu, kar je Božjega.« (Mt 22,21) Njegov odgovor je jasno potrdilo, da Bog v naših življenjskih situacijah ne misli biti sodnik, dežurni krivec ali tisti, ki se odloča namesto nas. Bog od človeka hoče, da je odrasel, sposoben kritičnega mišljenja, samostojnih odločitev in svobode. Bog želi, da se človek sam odloči tako, kot meni, da je prav, in ne prelaga svoje odgovornosti na nikogar, tudi na Boga ne. Zato njegovi tako ohlapni odgovori, zato njegovi tako skrivnostni nasveti. Zato, da bi človek delal, kar je prav, in ne tega, kar piše, da je prav. Bog namreč ni nikogar vklenil v verige, nad nikomer ne žuga s kazalcem in ne čaka skrit za vogalom, da bi zalotil človeka s prstom v marmeladi. Bog si ne želi sužnjev, ampak človeka, ki ga bo ljubil – in ki ga bo ljubil svobodno, zaradi ljubezni same in ne zaradi slabe vesti ali koristi. Krščanstvo zato ni in ne more biti zgolj skupek pravil in zapovedi, temveč najprej odnos z Bogom in z ljudmi. To pa je nekaj živega in hodečega, nekaj razmišljujočega in učečega se, nekaj pogovarjajočega se; nekaj nikdar do konca definiranega, nekaj, česar se ne da ujeti v knjige in paragrafe. Kot človek pač. Večna uganka in večna pot.
Dvom, strah in negotovost so stalni spremljevalci človeka kot končnega bitja, ki se zaveda samega sebe. Ti občutki so sestavni del človekovega prebivanja v svetu kot odprtem prostoru iskanja in osmišljanja. Toda k eksistencialni dinamiki človeka spadajo tudi njihova pozitivna nasprotja, kot so gotovost, upanje in zaupanje. Pri tem gre za univerzalna človekova notranja stanja in občutenja. Upanje (»radža«) in zaupanje (»tawakkul«) zavzemata tudi pomembno mesto znotraj islamske religije, predvsem znotraj njegove mistične tradicije, sufizma, ki ga je mogoče na splošno opredeliti kot »vedo o človekovih duhovnih stanjih«. Muslimanski mistiki »upanje« pogosto obravnavajo skupaj z njegovim dopolnjujočim elementom »strahu«, ki pa nikakor ni razumljen negativno. Strah pred Božjim srdom – ki se ujema s strahospoštovanjem pred Transcendenco in pred Svetim – in upanje na Božjo milost sta kakor dvoje »kril«, ki vernika med njegovim letom k Stvarniku držita v duhovno-duševnem ravnovesju. Sufijski mistiki upanje na splošno označujejo za »naravnanost in navezanost srca« na nekaj, kar mu je ljubo in po čemer hrepeni, vendar se še ni zgodilo, temveč se bo uresničilo šele v prihodnosti. Upanje je upanje na prihajajoče. Tako je upanje tesno povezano z »za-upanjem«, ki pa v islamski kontemplativni tradiciji ne velja le za notranje stanje, temveč tudi za pomembno religijsko-duhovno vrlino in celo za najvišji izraz religioznosti same. Po Al-Ansariju resnično »zaupanje v Boga« vznikne šele iz človekovega duhovnega uvida v Božjo absolutnost in vsemogočnost. Popolno zaupanje v Božjo voljo – ki je nasprotje slepega verovanja, saj izvira iz gotovega spoznanja in človekove predanosti – nikakor ne izključuje človekove zavzetosti in prizadevnosti. Prav nasprotno: zaupanje spodbuja človekovo udejstvovanje, tako da ga napolnjuje s prizanesljivostjo, notranjim mirom in gotovostjo. Sufijsko »hermenevtiko zaupanja« je tako mogoče povzeti s Schleiermacherjevim razumevanjem bistva religioznega občutja kot »občutja popolne odvisnosti«, izhajajočega iz same »izkušnje neskončnosti«, ki človeka neskončno presega in ga hkrati tudi osmišlja. Pri tem ne gre za suspenz človekovega dejanja, temveč za njegovo dejansko poglobitev prek zavesti o Presežnosti. Taka drža lahko prispeva k večji humanosti: človek ravno NI absolutno svoboden in vsemogočen, pa vendarle absolutno odgovoren in bistveno dejaven. »Popolno zaupanje« gre tako z roko v roki s »popolno odgovornostjo«, da moramo storiti vse, kar moremo, in sprejmemo ter zaupamo, česar ni mogoče spremeniti. Upanje na Božjo milost in zaupanje v Njegovo previdnost tako iz sufijske perspektive ne pomenita človekove pasivnosti in nedejavnosti, temveč zmogljivost in vzgib, ki pa ju je treba nenehno kultivirati, vzgajati in ohranjati.
Dvom, strah in negotovost so stalni spremljevalci človeka kot končnega bitja, ki se zaveda samega sebe. Ti občutki so sestavni del človekovega prebivanja v svetu kot odprtem prostoru iskanja in osmišljanja. Toda k eksistencialni dinamiki človeka spadajo tudi njihova pozitivna nasprotja, kot so gotovost, upanje in zaupanje. Pri tem gre za univerzalna človekova notranja stanja in občutenja. Upanje (»radža«) in zaupanje (»tawakkul«) zavzemata tudi pomembno mesto znotraj islamske religije, predvsem znotraj njegove mistične tradicije, sufizma, ki ga je mogoče na splošno opredeliti kot »vedo o človekovih duhovnih stanjih«. Muslimanski mistiki »upanje« pogosto obravnavajo skupaj z njegovim dopolnjujočim elementom »strahu«, ki pa nikakor ni razumljen negativno. Strah pred Božjim srdom – ki se ujema s strahospoštovanjem pred Transcendenco in pred Svetim – in upanje na Božjo milost sta kakor dvoje »kril«, ki vernika med njegovim letom k Stvarniku držita v duhovno-duševnem ravnovesju. Sufijski mistiki upanje na splošno označujejo za »naravnanost in navezanost srca« na nekaj, kar mu je ljubo in po čemer hrepeni, vendar se še ni zgodilo, temveč se bo uresničilo šele v prihodnosti. Upanje je upanje na prihajajoče. Tako je upanje tesno povezano z »za-upanjem«, ki pa v islamski kontemplativni tradiciji ne velja le za notranje stanje, temveč tudi za pomembno religijsko-duhovno vrlino in celo za najvišji izraz religioznosti same. Po Al-Ansariju resnično »zaupanje v Boga« vznikne šele iz človekovega duhovnega uvida v Božjo absolutnost in vsemogočnost. Popolno zaupanje v Božjo voljo – ki je nasprotje slepega verovanja, saj izvira iz gotovega spoznanja in človekove predanosti – nikakor ne izključuje človekove zavzetosti in prizadevnosti. Prav nasprotno: zaupanje spodbuja človekovo udejstvovanje, tako da ga napolnjuje s prizanesljivostjo, notranjim mirom in gotovostjo. Sufijsko »hermenevtiko zaupanja« je tako mogoče povzeti s Schleiermacherjevim razumevanjem bistva religioznega občutja kot »občutja popolne odvisnosti«, izhajajočega iz same »izkušnje neskončnosti«, ki človeka neskončno presega in ga hkrati tudi osmišlja. Pri tem ne gre za suspenz človekovega dejanja, temveč za njegovo dejansko poglobitev prek zavesti o Presežnosti. Taka drža lahko prispeva k večji humanosti: človek ravno NI absolutno svoboden in vsemogočen, pa vendarle absolutno odgovoren in bistveno dejaven. »Popolno zaupanje« gre tako z roko v roki s »popolno odgovornostjo«, da moramo storiti vse, kar moremo, in sprejmemo ter zaupamo, česar ni mogoče spremeniti. Upanje na Božjo milost in zaupanje v Njegovo previdnost tako iz sufijske perspektive ne pomenita človekove pasivnosti in nedejavnosti, temveč zmogljivost in vzgib, ki pa ju je treba nenehno kultivirati, vzgajati in ohranjati.
Ob prazniku Brezmadežnega spočetja Device Marije bomo poudarili Marijino mesto v odrešenjski zgodovini. Predstavili bomo Doktrinalno noto o marijanskih nazivih, ki jo je novembra pripravil Dikasterij za nauk vere in odobril papež Leon XIV. Poiskali bomo razloge za spremembe, pojasnili, zakaj so bili nekateri tradicionalni nazivi teološko neustrezni, ter osvetlili, kaj to pomeni za ekumenizem, vesoljno Cerkev in Cerkev na Slovenskem.
Ob prazniku Brezmadežnega spočetja Device Marije bomo poudarili Marijino mesto v odrešenjski zgodovini. Predstavili bomo Doktrinalno noto o marijanskih nazivih, ki jo je novembra pripravil Dikasterij za nauk vere in odobril papež Leon XIV. Poiskali bomo razloge za spremembe, pojasnili, zakaj so bili nekateri tradicionalni nazivi teološko neustrezni, ter osvetlili, kaj to pomeni za ekumenizem, vesoljno Cerkev in Cerkev na Slovenskem.
V stiškem samostanu je z novim triptihom zabeleženo mučeništvo patrov in bratov, ki so tam živeli. Akademski slikar Lojze Čemažar in duhovnik Peter Čemažar sta v treh zaprtih oknih izdelala Triptih Pričevalcev in Marije Zavetnice s plaščem.
V stiškem samostanu je z novim triptihom zabeleženo mučeništvo patrov in bratov, ki so tam živeli. Akademski slikar Lojze Čemažar in duhovnik Peter Čemažar sta v treh zaprtih oknih izdelala Triptih Pričevalcev in Marije Zavetnice s plaščem.
Ob prazniku Marije Brezmadežne je Marija zgled za može in žene, tako za posvečene kot poročene. Še posebej pa je 8. december pomemben za slovenske duhovnike in bogoslovce, ki so se v prvem letniku bogoslovja na ta dan slovesno posvetili Mariji. To posvetitev vsako leto obnavljajo.
Ob prazniku Marije Brezmadežne je Marija zgled za može in žene, tako za posvečene kot poročene. Še posebej pa je 8. december pomemben za slovenske duhovnike in bogoslovce, ki so se v prvem letniku bogoslovja na ta dan slovesno posvetili Mariji. To posvetitev vsako leto obnavljajo.
Ob prazniku Brezmadežne, smo se o Marijini vlogi v odrešenjski zgodovini in o njenem čaščenju pogovarjali z direktorico Romarskega urada Brezje dr. Andrejo Eržen Firšt.
Ob prazniku Brezmadežne, smo se o Marijini vlogi v odrešenjski zgodovini in o njenem čaščenju pogovarjali z direktorico Romarskega urada Brezje dr. Andrejo Eržen Firšt.
V letošnjem letu je Dikasterij za nauk vere pripravil doktrinalno noto o marijanskih nazivih. V začetku novembra jo je odobril papež Leon XIV., prinaša pa nekatere spremembe pri imenovanju Božje matere Marije
V letošnjem letu je Dikasterij za nauk vere pripravil doktrinalno noto o marijanskih nazivih. V začetku novembra jo je odobril papež Leon XIV., prinaša pa nekatere spremembe pri imenovanju Božje matere Marije
Loretski kapelo je dal pred 400 leti v Nazarjah postaviti deveti ljubljanski škof Tomaž Hren. Od septembra so obletnico obhajali s kulturnimi dogodki in bogoslužji.
Loretski kapelo je dal pred 400 leti v Nazarjah postaviti deveti ljubljanski škof Tomaž Hren. Od septembra so obletnico obhajali s kulturnimi dogodki in bogoslužji.
Sveta Barbara naj bi živela v 3. stoletju in zaradi svoje neomajne vere umrla mučeniške smrti. Rudarji so jo vzeli za svojo zavetnico, ker naj bi jih njena priprošnja varovala pred nevarnostmi pod zemljo. Spomin nanjo še vedno ohranjajo v Idriji, kjer je bila njej posvečena tudi stara župnijska cerkev.
Sveta Barbara naj bi živela v 3. stoletju in zaradi svoje neomajne vere umrla mučeniške smrti. Rudarji so jo vzeli za svojo zavetnico, ker naj bi jih njena priprošnja varovala pred nevarnostmi pod zemljo. Spomin nanjo še vedno ohranjajo v Idriji, kjer je bila njej posvečena tudi stara župnijska cerkev.
Letos mineva 25 let od smrti znanega poljskega katoliškega duhovnika in filozofa Jozefa Tischnerja. S svojimi spisi, tudi polemikami, je močno vplival na poljsko in tudi srednjeevropsko filozofsko misel, odmevali pa so tudi širše. fotografija Marek Tischner
Letos mineva 25 let od smrti znanega poljskega katoliškega duhovnika in filozofa Jozefa Tischnerja. S svojimi spisi, tudi polemikami, je močno vplival na poljsko in tudi srednjeevropsko filozofsko misel, odmevali pa so tudi širše. fotografija Marek Tischner
Televizija Slovenija bo prenašala nedeljsko evangeličansko bogoslužje iz Puconcev.
Televizija Slovenija bo prenašala nedeljsko evangeličansko bogoslužje iz Puconcev.
Na 3. adventno nedeljo neposredno prenašamo sveto mašo iz župnijske cerkve svete Katarine Aleksandrijske v Lendavi. Mašuje župnik Martin Dolamič-Konrad. Pri maši sodeluje cerkveni mešani pevski zbor pod vodstvom zborovodje in organista Teodorja Žalika.
Na 3. adventno nedeljo neposredno prenašamo sveto mašo iz župnijske cerkve svete Katarine Aleksandrijske v Lendavi. Mašuje župnik Martin Dolamič-Konrad. Pri maši sodeluje cerkveni mešani pevski zbor pod vodstvom zborovodje in organista Teodorja Žalika.
Estonski skladatelj Arvo Pärt letos praznuje 90. rojstni dan; njegov glasbeni slog nekateri imenujejo tudi duhovni ali mistični minimalizem, ne preseneča zato, če so ga večkrat navdihnila tudi besedila z adventno vsebino, saj je advent v svojem bistvu skrivnosten čas pričakovanja. Svojo glasbo primerja »z belo svetlobo, ki vsebuje vse barve…«. Prav svetloba pa ima v adventu posebno mesto - ni je veliko, a zato toliko bolj hrepenimo po njej, v dobesednem in simbolnem smislu.
Estonski skladatelj Arvo Pärt letos praznuje 90. rojstni dan; njegov glasbeni slog nekateri imenujejo tudi duhovni ali mistični minimalizem, ne preseneča zato, če so ga večkrat navdihnila tudi besedila z adventno vsebino, saj je advent v svojem bistvu skrivnosten čas pričakovanja. Svojo glasbo primerja »z belo svetlobo, ki vsebuje vse barve…«. Prav svetloba pa ima v adventu posebno mesto - ni je veliko, a zato toliko bolj hrepenimo po njej, v dobesednem in simbolnem smislu.