Predlogi

Zaključi urejanje
Zadnje dodano
1. mesto v kategoriji mediji na Websi 2022

Znanost in tehnologija

Informativna oddaja Znanost in tehnologija vsak četrtek ponuja gledalcem tedenski pregled najzanimivejših dogodkov in novic s področja znanosti in tehnologije ter prinaša poglobljene prispevke in analize, razmišljanja gostov in oglašanja novinarjev s terena.

Zadnji prispevki

1. 12. 2022

Več mesecev pred začetkom svetovnega prvenstva v nogometu so se tamkajšnji strojniki začeli ukvarjati z vprašanjem, kako na stadionih sredi puščave zagotoviti ustrezno hlajenje. Razvili so posebno klimatsko napravo, ki zrak hladi z uporabo sončnih celic. Naprava omogoča, da mehurček hladnega zraka ostane na stadionu. Ukvarjali pa so se tudi z novim polavtomatskim sistemom, ki omogoča hitrejše in natančnejše presojanje o nedovoljenih položajih. Kot smo že slišali, lahko zdaj sodniki odločitve o nedovoljenih položajih, tudi najdvomljivejših, sprejmejo hitreje, to je skoraj takoj, predvsem pa so zanesljivejše kot do zdaj.

9 min

24. 11. 2022

10 min

17. 11. 2022

Robotika v kmetijstvu ni več znanstvena fantastika. Robote najpogosteje uporabljajo pri molži, vse bolj pa tudi pri obiranju pridelkov. Na ljubljanski fakulteti za elektrotehniko so izdelali robota, ki bi lahko zamenjal človeka pri pobiranju špargljev. Pokažemo še, kako so videti tako imenovane pametne kmetije, in gostimo predsednika Kmetijsko-gozdarske zbornice Slovenije Romana Žvegliča.

10. 11. 2022

Na Kemijskem inštitutu načrtujejo ustanovitev Centra za tehnologije genske in celične terapije. Bomo lahko s tem rešili več življenj in pozdravili otroke z redkimi genskimi boleznimi? Pa tudi o svetovnem dnevu znanosti za mir in razvoj – o tem nam bo več povedal predsednik uprave Slovenske znanstvene fundacije. Za konec pa še nekaj besed o nebesnem pojavu, ki smo ga lahko občudovali ta teden. Govorili bomo o krvavem luninem mrku.

3. 11. 2022

Življenje na drugih planetih zanima številne znanstvenike. Predvsem življenje na Marsu, za katerega se ljudje že desetletja sprašujejo, ali bi bilo mogoče. Britanci so zasnovali hišo, v kateri bi na rdečem planetu nekoč res lahko živeli. Predstavimo še helikopter in raketo, ki sta plod slovenskega dela.

27. 10. 2022

Predstavljamo vam tri zanimive raziskave: o novem načinu odstranjevanja zobnih oblog, o probiotikih za piščance, pa tudi o super krompirju, ki ga razvijajo in bi lahko bil odporen na vremenske razmere. Razložimo, zakaj je pomemben nov oddelek na Biotehniški fakulteti, Oddelek za mikrobiologijo. Za konec pa obiščemo še Maldive in skušamo ugotoviti, zakaj tonejo.

20. 10. 2022

Govorili bomo o elektronskih cigaretah, iz česa so sestavljene, kakšne snovi vsebujejo in kako vplivajo na zdravje. Predstavljamo še drugi del projekta Evropske noči raziskovalcev konzorcij Noč ima svojo moč ter se potapljamo globoko v morje na Maldivih, kjer morski biologi preučujejo življenje tigrastih morskih psov.

13. 10. 2022

V znanosti in tehnologiji predstavljamo Teslinega robota Optimusa, ki bo mogoče nekoč lahko nadomestil proizvodne delavce. Govorili pa ne bomo le o umetni inteligenci, ampak bomo predstavili tudi nov dosežek slovenskih znanstvenikov. Prvi na svetu so odkrili navzočnost mikrodelcev plastike v zrnih toče.

6. 10. 2022

29. 9. 2022

V Znanosti in tehnologiji bomo objavili zanimiv intervju s profesorjem Larryjem Lessardom z oddelka za strojništvo na univerzi McGill iz Kanade, ki si je zadal posebno nalogo. 400 dni bo kolesaril okoli sveta in se vmes ustavljal na različnih fakultetah, kjer bo predaval o recikliranju in načinih ponovne uporabe naprednih materialov. V okviru svoje 20 tisoč kilometrov dolge poti se je že ustavil tudi na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani. Obiskali smo Svet energije v Krškem in vam bomo predstavili avtomobil brez izpustov. Zanj ne velja le to, da je brez ogljičnega odtisa, ampak tega celo zmanjšuje.

9 min

22. 9. 2022

15. 9. 2022

V pametni tovarni se povezujejo stroji, izdelki, sistemi in ljudje, ki med seboj komunicirajo. Kako uspešno vpeljati digitalizacijo v podjetje in primer dobrega ravnanja. Imamo pametne tovarne tudi v Sloveniji? Pogledali bomo še v center tovarn prihodnosti, kjer razvijajo številne inovacije na tem področju.

8. 9. 2022

Slovenija bo v prihodnjih letih dobila nov Center za brezogljične tehnologije, ki bo del Kemijskega inštituta, postavljen pa v Zasavju. V njem bosta dva laboratorija, eden se bo ukvarjal z baterijami, drugi pa vodikovimi tehnologijami. Pomagali bodo podjetjem, da nadomestijo fosilna goriva. Je tudi del cilja, da Slovenija do leta 2030 zmanjša izpuste toplogrednih plinov za 40 odstotkov. In še, kako onesnažen zrak vpliva na zdravje ljudi in ali so rešitev za zmanjšanje količine ogljika v zraku superalge?

10 min

1. 9. 2022

V rubriki Znanost in tehnologija predstavljamo nov požarni laboratorij Zavoda za gradbeništvo v Logatcu. Gre za edini takšen objekt v tem delu Evrope. Omogočil bo testiranje različnih gradbenih materialov in kako se ti obnesejo v požaru. Pogledali bomo tudi v vesolje, kaj se dogaja z orjaško raketo Artemis, ki bo poletela proti Luni, in preverili, kako je s slovensko vesoljsko misijo, satelitom Trisat R. Kdaj bo v celoti deloval in kaj vse omogoča?

30. 6. 2022

Uporaba laserjev v medicini je že zelo razširjena, in to na različnih področjih, od estetske kirurgije, dermatologije, zobozdravstva in ginekologije do urologije. Številne veje medicine si lahko z njimi učinkovito pomagajo. Kje so meje uporabe laserja? Nekateri menijo, da ne bo nikoli popolnoma zamenjal skalpela, a ponekod laserski nož že uspešno uporabljajo tudi pri operacijah. Pa tudi o pajkih in o tem, kaj nam lahko razkrijejo njihove mreže. Gre za odkritje slovenskih znanstvenikov.

12 min

23. 6. 2022

16. 6. 2022

V zadnjem času lahko spremljamo številne dosežke v razvoju umetne inteligence – na vseh področjih. In kaj nam lahko še prinese prihodnost? Bomo umetno inteligenco uporabljali za diagnosticiranje bolezni, pisanje sodb, določanje kazni ali le za pripravo večerje? Predstavili vam bomo humanoidne robote, med drugimi Frido, ki se uvaja v delo v mariborskem kliničnem centru, in profesorja Aleksandra Sadikova vprašali, kdaj se bomo vozili v tako imenovanih samovozečih avtomobilih.

12 min

9. 6. 2022

V Znanosti in tehnologiji predstavljamo super učinkovito tandemsko sončno celico, ki so jo razvili raziskovalci Fakultete za elektrotehniko, Univerze v Ljubljani. Pogledali bomo kdaj se bomo z avtomobili vozili zastonj, torej s pogonom le na sončne celice in obiskali Kemijski inštitut, na katerem so odprli vrata za vse obiskovalce.

2. 6. 2022

V Znanosti in tehnologiji bomo pogledali v vesolje. Natančneje, kje se nahaja največji, najdražji in najbolj zapleten teleskop vseh časov, teleskop Jamesa Webba. Utiril se je milijon petsto tisoč kilometrov od Zemlje, petkrat dlje od Lune, z njegovimi fotografijami pa si znanstveniki obetajo izjemna odkritja, med drugim, kako so nastale zvezde in galaksije, morda celo odkritje drugega življenja v vesolju. Pa tudi o tem, kako dragoceni so posnetki slovenskega mikrosatelita Nemo HD, ki je v dveh letih Zemljo obkrožil že okoli 10-tisočkrat. V oddaji pa boste izvedeli še, kdaj bomo šli lahko v vesolje na počitnice, kdo so prvi vesoljski turisti in kdo sanja o selitvi ljudi na Mars.

15 min